گزارش جلسه انجمن با میز صنعت، معاونت سیاسی خبرگزاری صدا و سیما در خصوص توانمندی صنعت کاشی و سرامیک و مسائل و مشکلات مورخ 16 اردیبهشت 1403


...

جلسه در قالب میز صنعت با حضور خبرنگاران اقتصادی معاونت سیاسی خبرگزاری صدا و سیما  وآقای عزیززاده مدیر انجمن در خصوص توانمندی صنعت در امر تولید و صادرات و چالشهای آن در تاریخ 1403/02/16 در محل آن معاونت برگزار و موارد به شرح ذیل پس از استماع سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح گردید:

- در ابتدای جلسه آقای عزیززاده ضمن تشکر از صدا و سیما در خصوص برگزاری جلسه و پیگیری مسائل و مشکلات صنعت، توانمندی و ظرفیتهای ایجاد شده این صنعت و جایگاه آن از نظر تولید ، صادرات و همچنین سطح اشتغال را تشریح نمودند. ایشان اظهار داشتند این صنعت با همت و تلاش بخش خصوصی طی سنوات اخیر رشد و توسعه بی‌بدیل داشته و علیرغم تمامی مسائل و مشکلات، صنعت کاشي وسراميک همچنان یکی از صنایع فعال در کشور می‌باشد که توانسته ضمن تأمین کامل نیازهای داخلی قریب به 40% تولیدات خود را صادر نماید.

آقاي عزيززاده اظهار داشتند: علیرغم تمامی همراهی‌ و همسویی کارفرمایان این صنعت با دولت در امر تولید، اشتغال، توسعه صادرات، ارز آوری، متأسفانه این صنعت با مشکلات متعددی مواجه می‌باشد که انتظار می‌رود مسئولین محترم توجه و حمایت لازم را جهت رفع مسائل و مشکلات این صنعت بعمل آورند.

بخش عمده‌ای از این مشکلات عبارتند از :

1- مشکل تأمین انرژی واحدها هر ساله خسارت قابل توجهی را به دلیل توقف تولید به واحدها تحمیل می‌نماید این موضوع علیرغم تمامی پیگیریها همچنان حل نشده و هر سال نیز تکرار می‌شود.

2- توسعه کمی این صنایع با صدور مجوزهای جدید علیرغم وجود مشکل تأمین انرژی ( گاز – برق ) و بدون توجه به زیر ساختهای لازم و همچنین اشباع این صنعت با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده و رکود در ساخت و ساز و عدم کشش بازار و محدودیتهای موجود در امر صادرات همچنان ادامه دارد. استمرار این موضوع می‌تواند موجب اتلاف سرمایه هاي ملی گردد.

3- موانع و محدودیتهای موجود در امر صادرات از جمله مشکل برگشت ارز، مشکل لجستیک و عدم حمایتهای لازم و عملی از طرف سازمانهای متولی توسعه تجارت کشور از دیگر مشکلات این صنعت می‌باشد.

4- مشکل محدودیتهای تعریف شده در امر صادرات خصوصاً در کشور عراق برای تجارت با ایران که نیاز دارد این موارد در سطح کلان مورد پیگیری قرار گیرد در غیر این صورت این بازار در اختیار رقبایی همچون هند و چین قرار خواهد گرفت.

5- موضوع اخذ مابه‌التفاوت نرخ گاز و برق مصرفی از واحدهای تولیدی یکی از مشکلات جدید شرکتها می‌باشد که هیچ گونه توجیهی ندارد، صدور قبوض معوقه بعد از گذشت 8 الی 9 ماه برای واحدها که محصولات را به فروش رسانده‌اند چه توجیهی دارد و واحدهای تولیدی چگونه باید این وجه را پرداخت نمایند.

6- مشکل جدی تأمین ارز مورد نیاز واحدها جهت تأمین اقلام مورد نیاز خود یکی دیگر از مسائل و مشکلات صنعت می‌باشد به طوریکه واحدهای تولیدی نمی‌توانند به راحتی از ارز حاصل از صادرات خود نيز بهره‌مند گردند، این مشکل باعث گردیده اقلام خریداری شده واحدها در گمرکات رسوب کند و منتظر تخصیص ارز باشد و تا زمانی که تخصیص ارز صورت نگیرد ترخیص اقلام از گمرک امکان پذیر نخواهد بود.

در پایان مقرر گردید موارد مطرح شده بنحو مقتضی توسط معاونت سیاسی خبرگزاری صدا و سیما در نشست های تخصصی و انعکاس آن به مسئولین محترم مورد پیگیری قرار گیرد.

مطالب مرتبط